محرك بحث زبارتى دوت كوم

اعلانات

الأحد، 20 يناير 2013

امثال من الموال والمربعات فى الفن الشعبى

الموال
الموال من الفنون الشعرية الذي ترجع أصوله إلى عهود قديمة جدا، فقد وجد عند العرب في الجاهلية والإسلام، وأن كان من المتعذر تحديد زمن بدء الموال أو مبتدع هذا الفن الشعري
وكانت بداية هذا الشعر الشعبي بالعربية الفصحى ثم تدرج إلى العامية كغيره من الفنون الشعرية والتي قسمها علماء الشعر إلى سبعة أقسام
نشأة الموال
ذكر السيوطي في كتابه " شرح الموشح" أن الموال بدأ في عصر هارون الرشيد إذ بعد أن بطش بالبرامكة أمر بأن يرثي وزيره جعفر فرثته جارية له بشعر ، عرف فيما بعد بالمواليا ، قالت فيه
يا دار أين ملوك الأرض أين الفرس


أين الذين حموها بالقنا والترس


قالت تراهم رمم تحت الأراضي الدرس

سكوت بعد الفصاحة ألسنتهم خرس
وشاع هذا النمط من الشعر وعمد موالي آل برمك إلى استعماله والنظم فيه ، ولهذا دعي بالمواليا


رواية أخرى
لعبد الكريم العلاف صاحب كتاب الموال البغدادي يرى أن الموال أنطلق من مدينة واسط التابعة للواء الكوت في العراق ، وأن أول موال قيل هو قول أحد الشعراء
منازل كنت فيها بعد بعدك درس

خراب لا للفر تصلح ولا للفرس

فأين عيناك تنظر كيف فيها الفرس

تحكم والسنة المداح فيها خرس
رأي آخر أصل الشعر الشعبي هو شعر الرجز حيث إن الموال يشبه كثيرا الرجز الموجود في الشعر العربي و منذ العصر الجاهلي. وقد تكون بداية الموال بهذه الطريقة فأصابه ما أصابه من تغيير في القافية وعدد الشاطرات
من أمثلة الموال بثلاثة أشطر
كريمة يحبها أبوها


مليحة العينين عذبا فوها

لا تحسبن السب وإن سبوها
 
الجزء الثانى
كانت تلك بعض الروايات التي توصلنا إليها في نشأة فن الموال تاريخيا ولكن ليست كل الروايات ونستطيع أن نجزم بأن الموال أقدم من ذلك بكثير فهو غناء الإنسان منفردا بدون آلة أولا وهو التعبير عن مكنون النفس من مشاعر خاصة وبعد ذلك صاحبت الآلة الإنسان في غناءه بداية من الآلة الإيقاعية وإنتهاءا بالوترية
أشكال الموال المتفق عليها
1-الموال البغدادي وهو يتألف من أربعة شطر متحدة القافية ويسمى المربع
2-الموال الأعرج يتكون من خمس أشطر متحدون في القافية عدا الشطر الرابع ويسمى المخمس
3-الموال المرصع يتألف من ستة شطر تتحد جميعها في القافية عدا الشطر الخامس
4-الموال السبعاوي يتألف من سبع شطر، الثلاثة الأولى متحدة القافية، والثلاثة التالية من قافية أخرى ثم السابعة من قافية الأولى
وتعرف هذه الأنواع بالألوان،الأبيض والأحمر والأخضر
يعبر الموال الأحمر عن الحب والعنف
الموال الأخضر عن الحب والغزل
الموال الأبيض يعبر عادة عن وصف الطبيعة
------------------------
أسلوب أداءالموال يقوم أداء الموال على الارتجال دون التقيد بإيقاع موسيقي في أغلب الأحيان وفيه يستعرض المغني قدراته الفنية وإمكانياته الصوتية ومهارته في الانتقال بين المقامات ثم العودة في النهاية للمقام الذي بدأ منه وعادة يصاحب المغني عازف منفرد لسلطنة المقام للمغني
والى موضوع اخر ان شاء الله
__________________
يارب أحنا الكل عبيدك
خالق لينا شى بتجلى فيه عبيدك
كرمات للنبى يارب ترضينا
وببركة نبينا ترحم كل عبيدك
 
 مربعات نعناع الجنينه جزء 1
---
وحياتك يا خولي عندي طلب وسؤال
تعييني فى جناينك ازرع ويروق الحال
وبستانك يكون الزاد وما يهمنيش المال
ولا السكن والهدمه ( الهدوم ) مادام فى راحة البال


سقوني السم والعلقم وقيه وقيه
وحرموني النظر من ناس يريدوا لقايه
خلاص راح العمر وايام قليله باقيه
وبشكيك لله ياللي انت السبب فى شقايه


هب النسيم وسامع نغم كلماتك
وعايز اكلمك وعامل حساب لماتك ( عائلاتك )
من جهه الادب ... ادبك ادب عماتك
ومن جهه الجمال .. طبع الجمال ما فاتك


ملكه وبنت ملوك وازداد فى جمالك ربي
و المانيكير محضر ( جاهز ) والحنن متربي ( الحنه معجونه )
التليفون ضرب ع السفرة .. حكمة ربي
قالت له ألو نعم .. قال لها أحنا جروبي


يا مجروحين فى الهوي والحب لكم غيه
فى بحر الغرام والموج غطــه الميه
رميت الشباك طلعت لي احلي صبيه
وقال لي يا جاني اتاري انا كنت ضحيه


قالت له بابا بابا شايفه هناك خيالة
تسعين ناقة لقح فيها العبيد شيالة
قالها يا بنيه عريسك جاني في القيالة
ارفض له الطلب و الا انتي ليه ميالة


يا ام عقد الدهب تلاتة و تلاتين كاره ( وحدة عدد )
ما شالت بطن ولا وردت على بكاره ( البكارة : البكري من الأبناء )
قلت عينيها ( نظرت ) فينا الكل وقعوا سكارى
وسقطت في الحليب ما بينت له عكاره


الامس العصر بالحاره جيت متمشي
وليه كل ما بتشوفيني يا حلوه تكشي ( تخافي )
أهديكي السلام تأخدي السلام وتخشي ( تدخلي البيت )
والباب ذنبه أيه تكسريه فى وشي


تليفونك ضرب جرس البرنسيس رنه
فتحت الباب عليا شميت روايح الجنه
جيت أحضن وابوس قالت لي روق استني
لما الناس تنام اطلب ما تتمني


وحبيت لي بنيه واخده الاعدادي
قلت اسافر سنه وارجع قوام ( بسرعه ) للوادي
رجعت من السفر ورحت بيتها انادي
لقيتها اتجوزت شايل الولد بتدادي ( تدلعه )


يا بنت المدن يام العيون وساع
فى قلبي السليم سببت لي اوجاع
جميله مهذبه وكامله الاطباع
والله شفنا العجب فى حارة ابو مناع


امبارح العصر شفت الجميل وأتانى
ضحك ثم تبسم خلانى فى حال تانى
قالى ليه تحط يدك على فستانى
وانشبكنا فى الغرام يا مين يحلنا تانى


وامبارح العصر جانى الجميل الزين
راكب سيارة مابتمشى بالبنزين
قالت امانه يا اسطى روق ولا تهزين
فستانى الحرير على جسمى بيأذين


فى جمالها ما رأت لا مسلمين لا نصارى
ريقها كالعسل بل سكر العصاره
مديت أيدى للرمان اجنى فيه ببصاره
قالت مستواش اخضر جنيته خساره


قالت لىٌ بريـــدك يا وليدالخالـــــــة
قلبى بيعشـــــقك والروح اليك ميـٌالة
من بعد العشاء زاير لبيتنا تعــــــال
فرصة للقاء وتشرح لأمى الحالــــة


قالت لى بريدك يا وليد العمه ( ابن عمتها )
يا وردة ربيع وسط الزهور تتشمه ( تتشم )
ضميتها علىٌ و حست بحنان الضمه ( الحضن )
قالت إمتى فى العش السعيد نتلمه ( نجتمع )


قالت لي بريدك يا وليد عمي
تع ( تعال ) دوق العسل سايل على فمي
و على مهلك علّي ما بحمل الضمي
على مهلك علي انا حيلة ابوي و امي


جميله من الجمال أحلي الصفات جمعتها
سلسلة على الصدر فى أيدها الشمال ساعتها
بستأذن دقيقة أكلمها فى وسعتها
قالت يا فتي لكل ساعه ساعتها


طول يا ليل طول انا فيك ولا نعسان
كل ما اقول تطول تنقص تزيد نقصان
كل ما أتذكرك يا وردة الأغصان
أجي أنظر لغيرك ألقي النظر يعصاني


السبت والأحد باب الحبيب دقيته
الأتنين والتلات سر القليب حكيته
الاربع والخميس على المخده تكيته ( سندته )
وليلة الجمعه من بعد الهزار بكيته


جيتك يا العريس لقيت فرحك كامل
انا صاحب فرح لتقول عليا مجامل

حبيبي بعت لي جواب احترت انا في قرايته
رميته على السرير حرق السرير بملايته

يا خوخ يا عنب يا برتقال يا أبو سرة‏
تع ( تعال ) شوف الدهب نازل لحد السرة
 مربعات نعناع الجنينه جزء 2
--------------
قالتلى بريدك يا ولد عمى
تعالى دوق العسل سايل على فمى
على مهلك على ما بحمل الضمى
على مهلك على دة انا حيلة ابوى وامى
نعناع الجنينة المسقى فى حيضانة
شجر الموز طرح ضلل على عيدانة
--------------------------
فى عشق البنات انا فقت نابليون
طرمبيلى وقف عجلاتة بندريوم
قدمت شكوتى لحاكم الخرطوم
اجل جلستى لما القيامة تقوم
---------------------------
سألت ايش الاسم قالو البنات نعمات
ام صبعين رطاب والباقى بلح امهات
يوم ندهت علينا بيدها الناعمات
قلت نعمين تلاتة واربع خمس نعمات
------------------------
خضارك زى جنينة وطرحت تينات
عودك فى مشيتة عاملّو منحنيات
عضامك لينة لايقين على التنيات
تانية واتنين تلاتة واربع خمس تنيات
---------------------------
يا ام عقدين دهب تلاتة وتلاتين طارة
ما عيناً رأت ما وردت على بكارة
يوم طلت علينا الكل وقعو سكارى
سقطت فى الحليب ما بينتلو عكارة
----------------------------
يا ست البنات ماحلى الجمال الفيكي
مهما اعمل واسوّي ف الوصف ما يكفيكي
الروح والجسد تاخدي وما يكفيكي
بسْ خلي العيون علشان تعاين فيكي
------------------
رايد اكلمك كل ساعة ف وَسَعتنا
من بعد الضُهُر نركب ضهَر ناقتنا
قالت نعمل ايه لو العرب شافتنا
قولي وليد عمي وساقته جار ساقتنا
---------------------
قالت تَقصُد ايه يا اللي انت بتغازَلنا
واقف في طريقنا ان كان طلعنا نزَلنا
مواعدين بعضَنا من صغرَنا وما زلنا
ما نفوت بعضنا حتى التراب يعزلنا
------------------------
نعناع الجنينة المسقي في حيضانه
شجر الموز طرح ضلل على عيدانه
---------------------
قالت تَقصُد ايه يا اللي انت بتغازَلنا
واقف في طريقنا ان طلعنا نزَلنا
صاينين عهدنا من صغرنا ولا زلنا
إوصلنا حبيبنا ألا الفراق يعزلنا
-------------------------
يا خولي الجنينة الفاكهة فيها أشكال
عنقود العنب على شجره طل ومال
والتين الخضّير من سحره بقى رمان
قوم الحق يا خولي ده أنا اللي قلبي مال
------------------------
نعناع الجنينة عطرك فريد يتغنى
وصفوك للحبايب من روايح الجنة
والماشي معاك يحلم يا ناس يتمنى
وان ضاع عمري ضاع مايهمنيش أتهنى
------------------------
والعنب البناتي طالل على المحبوبة
واللي داقه مرة ما يعرف أبدا توبة
ويعود له تاني النوبة بعد النوبة
ما دامت قسمته على الجبين مكتوبة
--------------------------
يا خولي الجنينة عندي طلب وسؤال
تعيني في جناينك أزرع يروق الحال
وبستانك الزاد ومايهمنيش المال
ولا السكن والهدمة مادم فيه راحة البال
---------------------------
تلتك من دهب تلتك من الفيروز
تلتك من عقيق من مكة جاني مفروز
لوين نويتي الرحيل يا نور عيوني الجوز
باصرخ من قليبي والله الفراق ما يجوز
------------------------------
يا رايد الجمال قبّل على الخرطوم
تلقى هناك بنات كيف السمك بيعوم
أما بناتك يا---فوسطهم مبروم
يحنوا للغريب وابن البلد----
------------------------------

راكبة الأوتومبيل في اسكندرية تصيف
لابسة قميص النوم لونه برتقاني خفيف
جننتي الخواجة قلبه الكُفر متكيف
وإيش حالي أنا المسلم اللي قلبي رهيف
------------------------
يا ست البنات على ايه ما انتي نويتي
عايني وأنظري كيف الشباب سويتي
جننتي قلوب والعيون بكيتي
حرام أكبر حرام جرحتي وللا داويتي
-----------------------------
نعناع الجنينة المسقي في حيضانه
يوم سافر حبيبي سبت البلد علشانه
-------------------------------
نزل الوز عام فى ليل مضلم هاسى
قلت أنا أعوم وراكى يالى جمال ميراسى
قالت لى تعوم وراى أنا عارفة من أحساسك
موجنا تقيل عليك تغرق تزعل ناسك
------------------------------
جالت يابا يابا ريت هناك خياله
تسعين ناجه لجح والرجال شياله
جلتلها عريسك جانى فى الجياله
ارفضله طلب ولا انتى ليه مياله
----------------------------
يا شاغل جليبى ليلى ويا نهارى
اطلعلك على راس النخيل والصارى
واطولك منين شبكتنى فى عزالى
بيراهنو عليك انك حتفضل ناري
 
مربعات نعناع الجنينه
الجزء الثالث
نعـناع الــجنينة عـطـرك فــــريـد يــتـغـنـى
وصــــفــوك للـــحـبايب من روايــح الــجنة
--------------
يا خـــولـي الـجـنـينة الــفـاكـهة فيها أشــكـــال
عنقود الـعنب عـــــلـى شـــجـره طــل ومـــــال
والـــــتــيــن الــــخــضـّيـر( الناضج ) من سحره بقى رمان
قوم الحق يا خولي ده أنــا اللي قــــلـبي مـــال
----------------
والــــــعـنب البناتي طــــالل( ينظر) عــــلى الـــمحبوبة
واللـــي داقـــه مرة ما يــــــــعرف أبدا تـــــوبـــة
وما دامت قـسمته علـــــى الجبين مـــــــكــتوبة
يــــــعـــود له تــــــــاني الــــنوبة بــعد الـــنوبة
---------------
نــــعناع الــجنينة المسك في حــــــيضانه
يوم ســـــــافر حبيبي سبت البلد علشانه
__________________
يارب أحنا الكل عبيدك
خالق لينا شى بتجلى فيه عبيدك
كرمات للنبى يارب ترضينا
وببركة نبينا ترحم كل عبيدك
 

0 التعليقات:

إرسال تعليق

صمم هذا القالب المدون ياسو صاحب مدونة نصائح للمدونين | تم التصميم بإستخدام مصمم نماذج بلوجر ونفخر بتعاملنا مع بلوجر | جميع حقوق التصميم محفوظه كحقوق ملكيه فكريه.