محرك بحث زبارتى دوت كوم

اعلانات

السبت، 14 يوليو 2012

مفيش بطاله

مفيش بطاله
بقلمى
محمد صابر
دى انا كتبتها قبل الثوره بسنه
كنت قاعد انا وصديق بيعانى من مشكله قله وجود الشغل 
وكتبتها وانا قاعد معاه

 


ليه كل يوم مسئول يقول فى بلدنا مفيش بطاله
امال زباين القهوه دول ازاى عايشين عواله
بقا حلم اى شب فينا الشقه والجواز
والنت تستنى العريس لما يبوظ الجهاز
ولو شكينا للحكومه يقولو انتو السبب
الشغل مالى الدنيا وانتو اللى ماليكو الغضب
ازاى بقا نحب البلد واحنا فيها الحثاله
انا قولت لما ارمى الشهاده واشوف شغل وخلاص
نزلت موقف منطقتنا وسوقت انا ميكرو باص
لقيت كمين على خط سيرى اللى شغال عليه
امين طلع همس فى ودنى وقاللى ظروفك ايه
لو كنت مش عايز مخالفه قب بخمسين جنيه
وازى بقا هكسر جنيه لا والهى استحاله
ادام حارتنا فى قهوه بلدى صحابها يعرفونى
قالولى يا ابنى تعالى خبط ووافقو يشغلونى
اللى كان حازز فى نفسى امل اهلى يخيب
اخرتها اقدم شاى وقهوه وحلبه بالحليب
لا واللى ادها من ده كله واللى يا ناس عجيب
كل اما تنزل الحكومه ع القسم يجرجرونى
  


0 التعليقات:

إرسال تعليق

صمم هذا القالب المدون ياسو صاحب مدونة نصائح للمدونين | تم التصميم بإستخدام مصمم نماذج بلوجر ونفخر بتعاملنا مع بلوجر | جميع حقوق التصميم محفوظه كحقوق ملكيه فكريه.